منتديات التحاليل الطبية

أول موقع ومنتدى عربى ومصرى متخصص فى التحاليل الطبية
 
الرئيسيةالتسجيلدخول

شاطر | 
 

 لطب البديل حقيقه ولا وهم .وايه حكايه الدكاتره النصبين!!!!!!!

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
Biochemist

العضو المؤسس

ذكر عدد الرسائل : 684
العمر : 38
الوظيفة : As. Lect.
المؤهل : Msc and diploma in clinical biochemistry and diploma in medical microbiology
محل الاقامة : Egypt-cairo
تقيم النشاط :
97 / 10097 / 100

الالتزام بالقوانيين :
100 / 100100 / 100

تاريخ التسجيل : 18/09/2007

مُساهمةموضوع: لطب البديل حقيقه ولا وهم .وايه حكايه الدكاتره النصبين!!!!!!!   الجمعة 28 ديسمبر - 0:25

لسلام عليكم جميعا
بصراحه كان من زمان احب اتناقش مع حد فى الحكايه دى والى خلانى الح فى الحكايه دى هو انتشار ما يسمى بالطب البديل
من زمان ومن ايام مكان الواحد صغييييررررر كان الناس الكبار بتوع زمان (الى احنا احفادهم) لهم وصفات لاى حاجه ممكن تحصلك
وانا صغير ان جالى مغص جديتى تقلى خد نعناع
انى زورى اتسد تقلى خد جنزبيل وهكذا من المشروبات والماكولات
الواحد لما كبر شويه وكان يروح يخرج برة شويه كنت اشوف ناس بيبيعوا حاجات مطحونه
وغريبه فى شكلها ورائحتها
لما الواحد كبر خالص بقيت الاقى ناس من الجيران والزملاء متخصصين انهم
يقولوا لاى حد عنده اى حاجه وصفات (ما انزل الله بها من سلطان) وكانهم
دكاترة
اة انته كتفك بيوجعك (اعمل كذا وكذا) انته عندك التهاب فى المرى خد كذا وحط عليه كذا واغليه واشربه)
ايه الحكايه
هو بقى فى طب وادويه غير الى احنا نعرفه
وبقى فى حلقات لتعليم الطب الجديد ده واحنا مش عرفين
امال ايه فايده كليات الطب والصيدله
الغريب ان الناس دول فى شوارعنا واحيأنا منتشريين وكتير منهم بيعمل الحكايه دى من غير فلوس وبيكتفى انه يشعر انه بيوصف دواء لحد
ومش كده بس كمان
الى خرج علينا بعلاج لفيرس سى ببول الابل ولبنها!!!!!
الراجل كان بيعالج بالا عشاب الى بيخترعها وكانت بتجيب نتيجه

والتانى بتاع التربيه الرياضيه الى راح الامارات وقعد فيها فتره ورجع لنا دكتور
يوصف دواء وطرق للناس والناس بتصدق

المثاليين انا عارف انهم عرضوا على صفحات الجرايد والشاشات العربيه والمصريه
ولكن الى حصل ده يا خونا يخلينا نفكر ايه الحكايه
هو اى حد يبقى دكتور بحجه الطب البديل
الى معروف انه الطب طب وايه المانع انى الدكتور قد يعطى للمريض نظام اكل
وشرب ما دام يخدم طريقه العلاج ولا لازم يطلع لنا واحد يقول انا بتاع الطب
الجديد ويقلك عايز تخسس كل بطيخ عايز تبقى نشيط كل فاكهه

جايز الناس دى بتقول كلام صح

الى كمان خنقنى انى فى واحد اعرفه كان ابوه تعبان بحجات كتير liver faiuler
kidney failure
ومشاكل فى اعصاب الفخد
والابن كان بيسمع كلام دكتره طب الاعشاب الى فى الشارع
ابويا عنده مغص(خد الوصفه دى وادهاله) ابويا مبيقدرش يحرك رجله(خد ملعقه
من ازازه الدواء الفلانيه وحت عليها خمس ملاعق من ازازه دواء كذا ونص
ملعقه من دواء الفلانى)خلطه سحريه
والله للاسف انى الاب توفى
والابن والاب على قدر كبيرمن التعليم والثقافة بس هما احتاروا مع الدكاتره والادويه
فوثقوا بشيوخ او دكاتره الطب البديل
مفيش على مستوى العالم كله دكتور معاه اى تخصص او درسات عليا فى الطب البديل
وده اتقال على الهواء فى التلفزيون كمان يبقى
كمان فى حالات بتبقى محتاجه تصرف سريع
يعنى مفيش واحد السيوله عنده قليله وهيحصله جلطة بدل ما اعطيله حقنه
اغليله حاجة واقله اشرب حيكون (أن لله وان لله راجعون)
ولا واحد ضغطه على على الاخر اقوله خد كركديه
ايه الحكايه وايه حكايه الطب البديل دة
مستنى ردكم

_________________

منتديات التحاليل الطبيـــــة
إدارة المنتــــــــــــــدى
.....................



*******************

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
د/آمال أبو عطايا
وسام التقدير للنشاط والتميز
وسام التقدير للنشاط والتميز
avatar

انثى عدد الرسائل : 300
العمر : 46
الوظيفة : أخصائى كيميائى
المؤهل : دكتوراه فى الكيمياء العضوية
محل الاقامة : دمياط
تقيم النشاط :
0 / 1000 / 100

الالتزام بالقوانيين :
100 / 100100 / 100

تاريخ التسجيل : 29/01/2008

مُساهمةموضوع: رد: لطب البديل حقيقه ولا وهم .وايه حكايه الدكاتره النصبين!!!!!!!   الثلاثاء 29 يناير - 14:40

بيدورا فى دفاترهم القديمة على رأى المثل الشعبى و أكيد كل حاجة لها أضرارها حتى لو كانت بتجيب نتيجة و الموضوع بتاع الطب البديل الناس بتتجه ليه يمكن علشان جربوا الأدوية و مجبتش نتيجة و يمكن بسبب الجهل و كمان الناس بتدور على نتيجة سريعة و رخيصة الله أعلم ربنا يشفى كل مريض
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
 
لطب البديل حقيقه ولا وهم .وايه حكايه الدكاتره النصبين!!!!!!!
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
منتديات التحاليل الطبية :: الأقسام العامة :: منتدى المواضيع العامة-
انتقل الى: