منتديات التحاليل الطبية

أول موقع ومنتدى عربى ومصرى متخصص فى التحاليل الطبية
 
الرئيسيةالتسجيلدخول

شاطر | 
 

 على رأى المثل

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
د.محمد رزق ذكى
عضو نشيط
عضو نشيط


ذكر عدد الرسائل : 310
العمر : 33
الوظيفة : اخصائى تحاليل طبية
المؤهل : Master in microbiology &deplome in biochmistry
محل الاقامة : المنصورة
تقيم النشاط :
0 / 1000 / 100

الالتزام بالقوانيين :
0 / 1000 / 100

تاريخ التسجيل : 21/09/2007

مُساهمةموضوع: على رأى المثل   الأحد 16 ديسمبر - 20:56

Ø لبس البوصة تبقى عروسة.

Ø معاك قرش تساوي قرش ، مامعكش حاجة متساويش حاجة.

Ø تم الحذف للمخالفة
Ø تم الحذف للمخالفة .

Ø من راقب الناس مات هماً.

Ø تم الحذف للمخالفة ).

Ø تم الحذف للمخالفة .

Ø تم الحذف للمخالفة .

Ø بفلوسك بنت السلطان عروسك.

Ø اخد بنت عمي واتغطى بكمي.

Ø البهيم من ودنه وبني ادم من لسانه.

Ø اخر خدمة الغز علقة.

Ø مصر أم الدنيا.

Ø مصر المحروسة.

Ø اللي بنى مصر كان في الأصل حلواني.

Ø كله عند العرب صابون.

Ø تم الحذف للمخالفة
Ø إذا اخدت من الحمار صوف تاخد من المنوفي معروف.

Ø تم الحذف للمخالفة ).

Ø تم الحذف للمخالفة ).

Ø تم الحذف للمخالفة ).

Ø اسكندرية مارية.

Ø ما حوالين الصعايدة فايدة.

Ø كل شئ ييـجي من الصعيد مليح إلا رجالها والريح (نظراً لشدتهم).

Ø تم الحذف للمخالفة .



وفي الاستهانة بالأشياء:اللي يعرف ابويا يروح يقوله واللي كاتب كتابي يروح يحله.
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
د.محمد رزق ذكى
عضو نشيط
عضو نشيط


ذكر عدد الرسائل : 310
العمر : 33
الوظيفة : اخصائى تحاليل طبية
المؤهل : Master in microbiology &deplome in biochmistry
محل الاقامة : المنصورة
تقيم النشاط :
0 / 1000 / 100

الالتزام بالقوانيين :
0 / 1000 / 100

تاريخ التسجيل : 21/09/2007

مُساهمةموضوع: رد: على رأى المثل   الأحد 16 ديسمبر - 20:58

Ø تم الحذف للمخالفة .

Ø تم الحذف للمخالفة .

Ø اللي راح راح يا قلبي.

Ø ضربوا الأعور على عينه .. قال خسرانه خسرانه.

Ø السجن للجدعان.

Ø السكران سلطان زمانه.

Ø المجانين في نعيم.

Ø خدوا الحكمة من أفواه المجانين.

Ø اعمل ودن من طين والثانية من عجين.

Ø تم الحذف للمخالفة .

Ø كله محصل بعضه.

Ø علقة تفوت ولا حد يموت.

Ø الشقي عمره بقي.

Ø الرشوة حلت عمت القاضي.

Ø الدعوة الزور تفتح كيس القاضي.

Ø تم الحذف للمخالفة .

Ø حاميها حراميها.

Ø ايش على بال القرد من سواد وشه.

Ø قالوا للقردة اتبرقعي قالت دا وش واخد على الفضيحة.

Ø يفتي على الإبرة ويبلع المدرة.

Ø سألوا القاضي الحيطة اتوسخت قال تتهد وتتبني سبع مرات قالوا دي الحيطة اللي بينا وبينك قال اقل الماء يطهرها.

Ø الجنازة حارة والميت كلب.

Ø الميت مش مستاهل القراية.

Ø مفيش عليه الطلا.

Ø ما حد بييجي من الغرب يسر القلب.

Ø ياما جاب الغراب لأمه.

Ø جلاب الكحل الزين.

Ø يعني فتح عكا.

Ø جايب راس كليب.

Ø يعني جايب الديب من ديله.

Ø بعجز اغا ما فيه الا شناب.
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
د.محمد رزق ذكى
عضو نشيط
عضو نشيط


ذكر عدد الرسائل : 310
العمر : 33
الوظيفة : اخصائى تحاليل طبية
المؤهل : Master in microbiology &deplome in biochmistry
محل الاقامة : المنصورة
تقيم النشاط :
0 / 1000 / 100

الالتزام بالقوانيين :
0 / 1000 / 100

تاريخ التسجيل : 21/09/2007

مُساهمةموضوع: رد: على رأى المثل   الأحد 16 ديسمبر - 20:59

Ø يعني بضاعة والناس عليها جواعى.

Ø لو كان فيه الخير ما كان رماه الطير.

Ø يا سلام يعني شفت النبي وأنواره.

Ø كسبنا صلاة النبي.



وهناك أمثال في حالات اللامبالاة:

Ø اخبط راسك في الحيط.

Ø مطرح ما تحط راسك حط رجليك.

Ø بلهم واشرب ميتهم.

Ø اللي يزعل يشرب من البحر.

Ø هم شاريين اسلافنا ؟

Ø هو انا الحيطة الواطية ؟

Ø وعليّ من ده بايه.

Ø اتـفـلـق .

Ø أعلى ما في خيلك اركبه.

Ø ادي دقني لو حصل.

Ø اقطع دراعي لو حصل.

Ø تم الحذف للمخالفة .

Ø تم الحذف للمخالفة .

Ø ابقى قابلني لو حصل.

Ø سعد باشا قالها كلمة "مافيش فايدة".

Ø غطيني وصوتي ياصفية.



أمثال في عدم التقدير:

Ø مغني الحي لا يطرب.

Ø لا كرامة لنبي بين قومه.

Ø تم الحذف للمخالفة .

Ø اللي تملكه الأيد تزهده النفس.

Ø زي القرع يمد لبره.

Ø سكتناله دخل بحماره.

Ø تم الحذف للمخالفة .

Ø الحيطة الواطية ينطوا عليها الكلاب.

Ø أول ما شطح نطح.

Ø خلي لك الجو.

Ø خلا لك الجو فبيض واصفري.



أمثال في سوء التصرف:

Ø من قلة عقله تعبته رجليه.

Ø تم الحذف للمخالفة .

Ø تم الحذف للمخالفة .

Ø ماشافوهمش وهما بيسرقوا شافوهم وهما بيتحاسبوا.

Ø لما تتخانق الحرامية يبان المسروق.

Ø دبور زن على خراب عشه.

Ø لو جابوا للمجنون ألف عقل على عقله مايعجبوش إلا عقله.

Ø تم الحذف للمخالفة .

Ø خالف تعرف.

Ø زي الشريك المخالف.

Ø ايش دخل طوخ في مليح.
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
د.محمد رزق ذكى
عضو نشيط
عضو نشيط


ذكر عدد الرسائل : 310
العمر : 33
الوظيفة : اخصائى تحاليل طبية
المؤهل : Master in microbiology &deplome in biochmistry
محل الاقامة : المنصورة
تقيم النشاط :
0 / 1000 / 100

الالتزام بالقوانيين :
0 / 1000 / 100

تاريخ التسجيل : 21/09/2007

مُساهمةموضوع: رد: على رأى المثل   الأحد 16 ديسمبر - 21:00

Ø اشترى وجع قلبه بايديه (إلى من يشتري سهراً بنوم).

Ø جه للموت برجليه (اتتك بجائن رجلاه).

Ø أصحاب العقول في راحة (استراح من لا عقل له).

Ø كانت قاعدة ومرتاحة .. جابت لها مساحة.

Ø تم الحذف للمخالفة .

Ø تم الحذف للمخالفة .

Ø اللي يقدر يحلها بايديه لن يحلها بسنانه.

Ø ان طلع العيب من اهل العيب ما يبقاش عيب.

Ø قالوا تعرف الهايف بايه ؟ قال : بكلامه ؟ وتعرف السقيل بايه؟ قال: بسؤاله.

Ø تم الحذف للمخالفة .

Ø مخه مركب شمال.

Ø من عجبك يا فتى تلبس هدوم الصيف في الشتا.

Ø عذر أقبح من ذنب.

Ø يغرق في شبر مية.

Ø ودنك منين يا جحا.

Ø زود المبلة طين (زاد الطين بلة).

Ø اجسام البغال وعقول العصافير.

Ø قلة العقل مصيبة.

Ø تم الحذف للمخالفة
Ø خربها وقعد على تلها.

Ø لا منه ولا كفاية شره.

Ø مش ناوي يجيبها لـبـر.

Ø يبيع المية في حارة السقايين.

Ø يدلقوا القهوة من عماهم ويقولوا خير من الله جاهم.

Ø بيقدم رجل ويأخر التانية.

Ø عين في الجنة وعين في النار.

Ø مخه بيجيب وبيودي.

Ø كلمة تجيبه وكلمة توديه.

Ø دوبت هدومك ياهبيل من كتر الغسيل.

Ø زي الجمل اللي يحرته يبططه.

Ø يكري على خرطة زي الملوخية.



أمثال في اجتماع الحمقى :

Ø اتلم المتعوس على خايب الرجا.

Ø حطوا عيشه على أم الخير.

Ø أعمى يقول لأعمى صدفة سعيدة اللي اجتمعنا.

Ø عمية تخفف مجنونة وتقول لها حواجبك سودة ومقرونة.

Ø تم الحذف للمخالفة .

Ø عايبة بتعلم خايبة الاتنين نايبة.
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
د.محمد رزق ذكى
عضو نشيط
عضو نشيط


ذكر عدد الرسائل : 310
العمر : 33
الوظيفة : اخصائى تحاليل طبية
المؤهل : Master in microbiology &deplome in biochmistry
محل الاقامة : المنصورة
تقيم النشاط :
0 / 1000 / 100

الالتزام بالقوانيين :
0 / 1000 / 100

تاريخ التسجيل : 21/09/2007

مُساهمةموضوع: رد: على رأى المثل   الأحد 16 ديسمبر - 21:08

أمثال في الاهمال :

Ø المال السايب يعلم السرقة.

Ø المفرط أولى بالخسارة.

Ø اللي ما يربط بهيمه ينسرق.

Ø البهيم السايب متروك عرضة.

Ø فاتت ابنها يعيط وراحت تسكت ابن الجيران.

Ø فاتت عجينها في الماجور .. وراحت تضرب الطمبور .



وفي الكسـل :

Ø زي تنابلة السلطان يقوم من الشمس للضل بعلقة.

Ø زي الكلاب يحب الجوع والراحة.

Ø راس الكسلان بيت الشيطان.

Ø تم الحذف للمخالفة

Ø اكل ومرعى وقلة صنعة.

Ø تم الحذف للمخالفة .

Ø تم الحذف للمخالفة .



السخرية من التكبر الكاذب:

Ø زبال وفي ايده ورده.

Ø ما لقوش فول يدشوه جابوا عبد يلطشوه.

Ø ما لقوش عيش ينتشوه جابوا عبد يلطشوه.

Ø عرايا مقفقفين جابوا بعشاهم ياسمين.

Ø من بره هللا هللا ومن جوه يعلم الله.

Ø من بره طق طق ومن جوه فاش وبق.

Ø مالقوش عيش يتعشوا جابوا فجل يدشوا.

Ø فقراء ويمشوا مشي الأمراء.

Ø أمه عياشة وعامل باشا.

Ø بدل اللحمة والبتنجان هات لك قميص يا عريان.

Ø فقر وعنطزة.

Ø بواب ومالوش باب.

Ø عمايم على بهايم.

Ø تم الحذف للمخالفة .

Ø حسنة وأنا سيدك.

Ø شحات وعايز رغيف طري.

Ø زي شحات الترك جعان ويقول مش لازم.

Ø تم الحذف للمخالفة .

Ø تم الحذف للمخالفة ر.

Ø قلة وعامل قناطة.

Ø سرباتي واسمه عنبر.

Ø تم الحذف للمخالفة

Ø قال ايش ناقصك يا عريان ؟ قال : الخاتم يا مولاي.

Ø ميغركش الباب وتزويقه بص على نشفان ريقه.

Ø شحاتة بالرومي.

Ø تم الحذف للمخالفة .

Ø تم الحذف للمخالفة .

Ø تم الحذف للمخالفة .

Ø من بره رخام ومن جوة سخام.

Ø الفشر والنشر والعشا خبيزة.

Ø نفخة وشمخة وبصلة في الحبيب.

Ø قاعد على نخ وعمال يجخ.

Ø كلب أجرب وانفتح له مطلب.
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
د.محمد رزق ذكى
عضو نشيط
عضو نشيط


ذكر عدد الرسائل : 310
العمر : 33
الوظيفة : اخصائى تحاليل طبية
المؤهل : Master in microbiology &deplome in biochmistry
محل الاقامة : المنصورة
تقيم النشاط :
0 / 1000 / 100

الالتزام بالقوانيين :
0 / 1000 / 100

تاريخ التسجيل : 21/09/2007

مُساهمةموضوع: رد: على رأى المثل   الأحد 16 ديسمبر - 21:09

عمن يفتخر بشئ بعيد:

Ø تم الحذف للمخالفة .

Ø تم الحذف للمخالفة .

Ø اتم الحذف للمخالفة .

Ø تم الحذف للمخالفة .

Ø القرعة تتباهى بشعر بنت اختها.

Ø مالك بتجري ما بتدري ؟ قال : نسيب نسيبي في الساحل.

Ø تم الحذف للمخالفة .

Ø اقرع ونُزهي.

Ø غشيم ومتعافي.

Ø زي الطبل صوت عالي وجوف خالي.

Ø منفوخ على الفارغ.

Ø كسحة وتقول للصايغ تقل الخلخال.

Ø تم الحذف للمخالفة .

Ø ايش كبرك عنه وانتي بنت عمه.

Ø تم الحذف للمخالفة .

Ø تم الحذف للمخالفة .

Ø قالوا للدبة طرزي قالت دي خفة ايادي.

Ø انا وحشة واعجب نفسي واشوف الحلوين تقرف نفسي.

Ø انا كبير وانت كبير ومين يسوق الحمير؟

Ø أنا أمير وأنت أمير ومين بقى يسوق الحمير؟

Ø لما أنا ست وأنتِ ست مين يكب الدست.

Ø الكبر قاتلنا موش بخاطرنا.

Ø كبر النفس قطع نصيب.

Ø تم الحذف للمخالفة .



في عدم الكبر :

Ø بلدنا صغيرة ونعرف بعض.

Ø الشهر تلاتين يوم والناس تعرف بعضها من زمان.

Ø نص البلد ما يعجبني وانا اعجب مين؟

Ø عيشوا عيشة أهاليكم.

Ø نشفت البركة وبانت زقازيقها.



كما يهزأ المثل الشعبي من المتكبرين فيذكر:

Ø الطول على النخل والتخن على الجميز.

Ø زي الطاووس يتعاجب بريشه.

Ø زي الغراب يتعاجب بعوارة عينه.

Ø كلب أبيض وكلب أسود قال .. كلهم كلاب !

Ø تم الحذف للمخالفة .

Ø من عجبه حسن علاه ، ومن عجبه جسمه عراه.

Ø زي قبور الكفار من فوق جنينه ومن تحت نار.

Ø الكلب إن بص لحاله مايهزش ودانه.

Ø تم الحذف للمخالفة .

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
د.محمد رزق ذكى
عضو نشيط
عضو نشيط


ذكر عدد الرسائل : 310
العمر : 33
الوظيفة : اخصائى تحاليل طبية
المؤهل : Master in microbiology &deplome in biochmistry
محل الاقامة : المنصورة
تقيم النشاط :
0 / 1000 / 100

الالتزام بالقوانيين :
0 / 1000 / 100

تاريخ التسجيل : 21/09/2007

مُساهمةموضوع: رد: على رأى المثل   الجمعة 21 ديسمبر - 20:52

وعن الكبر والخيلاء أيضاً :

Ø خرطة الخراط واتدقلج مات.

Ø عامل فرخة بكشك.

Ø عايق ومتضايق ( عايقة ومتضايقة).

Ø عامل عنب والباقي فراطة.

Ø عامل ليمونة في بلد قرفانة.

Ø مايعجبوش العجب ولا الصيام في رجب.

Ø عامل ابن بارم ديله.

Ø عامل سبع البرومبة.

Ø زي قنصل الوز.

Ø عامل قمع.

Ø عامل أبو علي.

Ø تم الحذف للمخالفة .

Ø قصر ديل يا أزعر ( يقولها المزهو بنفسه إذا لامه من هم دونه).

Ø تم الحذف للمخالفة .





الاعتزاز بالذات :

Ø الشاب بسعده لا أبوه ولا جده.

Ø فخر المرء بفضله أولى من فخره بأصله.

Ø إنما أصل المرء ما قد حصل.

Ø الشرف بالهمم العالية لا بالرحم البالية.



كما يدعو المثل الشعبي إلى الحفظ على المظاهر مهما كانت حقيقة الظروف:

Ø املى بطنك بالتبن وبل شفايفك بالسمن.

Ø امشي على عدوك معرش ولا تمشيش مكرش.



ويشير باحثون في مجال الأمثال الشعبية إلى أنه بمقارنة الأمثال التي تسخر من الزهو والكبر بالأمثال التي تدعو للحفاظ على المظاهر ولو بالكذب نسبة 80 : 2 وبذلك فالإنسان المصري في غالبيته متواضع وإن كانت سمة الفخر والزهو من السمات العربية السائدة لكنها كما هو واضح من الأمثال غير السائدة لدى المصريين، رغم اعتزازهم بذواتهم وبكفاءاتهم في السخرية من العمل غير النافع.

Ø كأنك يا أبو زيد ما غزيت.

Ø كأنك يا أبو زيد لا رحت ولا جيت.

Ø رجع قفاه يقمر عيش.

Ø رجع يامولاي كما خلقتني.

Ø مين داري بيك يا اللي في الظلام بتغمز.

Ø رجع بخفي حنين.

Ø يادي الشيلة يادي الحطة ، رحت على جمل وجيت على قطة.

Ø اكنتا يابدر لا رحنا ولا جينا.

Ø اخرت الزمر طيط.

Ø طلع من المولد بلا حمص.

Ø بينفخ في قربة مقطوعة.

Ø لا طال عنب الشام ولا بلح اليمن.

Ø عمر التشفيط ما يملاش قرب.

Ø تم الحذف للمخالفة .

Ø تصوم تصوم وتفطر على بصلة.

Ø يصوم سنة ويفطر على بصلة.

Ø اياك على الطلق ده كله يكون المولود غلام ولا تكنش بنية وتشمت الجيران وهو يعتبر التعب في انجاب البنت عملاً غير مجد.

Ø البقرة بتولد والطور بيحزق ليه ؟ قالوا أهو تحميل جمايل.

Ø طاهرت أنا عمبر قام فرشح سعيد.

Ø زي جمعية الغربان أولها كاك وآخرها كاك.

Ø زي اللي رقص على السلالم لا اللي فوق شافوه ولا اللي تحت شافوه.

Ø اللي نِبات فيه نصبح فيه.

Ø حلينا القلوع ورسينا وأصبحنا على ما أمسينا.

Ø المركب أم ريسين تغرق.

Ø كان غيرك اشطر.

Ø امير وعاقل لا يهش ولا ينش.

Ø زي الخيلة الكدابة.

Ø لا يودي خبر ولا يجيب اثر.

Ø قاعد ينش.

Ø بيرعى الكلاب بالنص.

Ø لا له في الطور ولا في الطحين.

Ø لا في العير ولا في النفير.

Ø تم الحذف للمخالفة .

Ø بيدن في مالطا.

Ø لا ينفع ولا يشفع.

Ø لا يحل ولا يربط.

Ø قاعد زي قرد قطع.

Ø خايب وخايب ظله.

Ø تم الحذف للمخالفة .

Ø زي شرابة الخرج.

Ø قاعد يقشر بصل.

Ø لا شغلة ولا مشغلة.

Ø قاعد زي الشيخ اللي انقطع ندره.

Ø سكتم بكتم.

Ø فنجري بق أو كلام.

Ø طلع على فاشوش.

Ø قاعد زي العمل الردي.

Ø زي خيال المآتة.

Ø زي قلته ( قلته أحسن).

Ø وجوده زي عدمه.

Ø كداب زفة ( لا عمل حقيقياً له ).

Ø مهياص أو صبي عالمة.

Ø زي الدلو أو الجردل ( يحملونه على العمل ولا يبادر به).

Ø زي رجل البنطلون.
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
د.محمد رزق ذكى
عضو نشيط
عضو نشيط


ذكر عدد الرسائل : 310
العمر : 33
الوظيفة : اخصائى تحاليل طبية
المؤهل : Master in microbiology &deplome in biochmistry
محل الاقامة : المنصورة
تقيم النشاط :
0 / 1000 / 100

الالتزام بالقوانيين :
0 / 1000 / 100

تاريخ التسجيل : 21/09/2007

مُساهمةموضوع: رد: على رأى المثل   الجمعة 21 ديسمبر - 21:05

وهناك أمثال حول تغير الهدف وسوء الحظ الذي يقابل الإنسان:

Ø تيجي تصيده يصيدك.

Ø طمعنجي بنى له بيت فلسنجي سكن له فيه.

Ø مزين فتح براس اقرع استفتح (لسوء الحظ).

Ø قال يا صياد رميت الشبكة طلعت ضفدعة مطلعتش سمكة.

Ø طلع نقبه على شونه.

Ø جوزناها تتاخر راحت وجابته راخر.

Ø جت تكحلها عميتها (جه يكحلها عماها).

Ø تم الحذف للمخالفة .

Ø اتكل على حيطة مايلة.

Ø جبت الأقرع يونسني كشف راسه وخوفني.

Ø اللي يتكل عليه يبيع هدومه.

Ø اللي تحسبه موسى يطلع فرعون.

Ø فرحنا بالنيل جه النيل غرقنا.

Ø خيراً تعمل شراً تلقى.



في الشماتة :

Ø وقعتم ولا حدش سمى عليكم.

Ø تخفضت يا جمل ولا طولتش أمل.

Ø تروح فين يا صعلوك بين الملوك.

Ø اللي يشيل قربة مخرومة تنز على ضهره.

Ø اللي يشيل قفة مخرومة تخر على دماغه.

Ø ربنا يهني سعيد بسعيدة.

Ø بقى عبرة لمن يعتبر.

Ø تم الحذف للمخالفة .

Ø مبروك الطهارة يا معاشر الأمارة.

Ø تم الحذف للمخالفة .

Ø عدوتي وعملت مغسلتي.

Ø الشماتة تبان في عين الشمتان.

Ø اللي تعايرني بيه النهارده تقع فيه بكره.

Ø كله سلف ودين.

Ø ايش حدا فيما بدا ياللي كلامك ضرني ؟ منين شمت الناس ؟ ومنين صالحتني؟

Ø يابخت من بكاني وبكى علي ، ولا ضحكني وضحك الناس علي.

Ø تم الحذف للمخالفة ).

Ø ذنبه على جنبه ( فيمن لا يسمع النصيحة).



كله سلف ودين:

Ø كله سلف ودين حتى المشي على الرجلين.

Ø من عايب ابتلى ولو بعد حين.

Ø كلمة الغم سلف ولو بعد حين.

Ø لا تعايرني ولا اعايرك ، الهم طايلني وطايلك.

Ø عامل تعامل .

Ø تم الحذف للمخالفة .

Ø كل عين وقصادها صباع.

Ø ذنب ناس يخلصوه ناس.

Ø ربنا يسلط أبدان على أبدان.

Ø داين تدان.

Ø عملك عمالك.

Ø على الباغي تدور الدوائر.

Ø يمهل ولا يهمل.

Ø الجزاء من جنس العمل.

Ø من حكى لك حكى عليك.

Ø حط ايدك على عينك زى ما توجعك توجع غيرك.

Ø من قدم شئ بيداه التقاه.

Ø حط اش تلقى اش.

Ø من أعمالكم سلط عليكم.

Ø تدوس على ديل القط يخربشك.

Ø العين بالعين والسن بالسن.

Ø طباخ السم بيدوقه.
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
د. محمد عزت صابر
عضو فعال
عضو فعال
avatar

ذكر عدد الرسائل : 762
العمر : 33
الوظيفة : اخصائى تحليل طبية
المؤهل : Master in microbiology &deplome in biochmistry
محل الاقامة : المنصورة
تقيم النشاط :
0 / 1000 / 100

الالتزام بالقوانيين :
0 / 1000 / 100

تاريخ التسجيل : 17/01/2008

مُساهمةموضوع: رد: على رأى المثل   الأربعاء 23 يناير - 21:59

الف شكر
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
laila
مشرف قسم اللغات والكمبيوتر والترجمة


انثى عدد الرسائل : 267
العمر : 37
الوظيفة : مدرسه انجليزى
المؤهل : ليسانس اداب وتربيه
محل الاقامة : دمياط
تقيم النشاط :
0 / 1000 / 100

الالتزام بالقوانيين :
100 / 100100 / 100

تاريخ التسجيل : 04/04/2008

مُساهمةموضوع: رد: على رأى المثل   الأربعاء 28 مايو - 12:20

:D
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
noura
وسام التقدير للنشاط والتميز
وسام التقدير للنشاط والتميز
avatar

عدد الرسائل : 423
تقيم النشاط :
0 / 1000 / 100

الالتزام بالقوانيين :
100 / 100100 / 100

تاريخ التسجيل : 20/09/2007

مُساهمةموضوع: رد: على رأى المثل   الأربعاء 28 مايو - 19:43

مشاركة رائعة
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
 
على رأى المثل
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
منتديات التحاليل الطبية :: الأقسام العامة :: منتدى المواضيع الترفيهية-
انتقل الى: